
 

 

pturnquest@tribunemedia.net  
VIEWERS and guests of the popular ZNS programme Press Pass criticised 
the Broadcasting Corporation of the Bahamas yesterday for pulling Monday 
night's regularly scheduled show and called on management at the corporation 
to account for its actions.  
 
In an exclusive article yesterday, The Tribune reported how members of the 
media taped a 30-minute segment at ZNS' main office on Collins Avenue on 
June 3 for broadcast on Monday. However, the show was cancelled without 
explanation.  
 
During the taping, ZNS reporters Clint Watson and Altovese Munnings with 
this reporter and radio DJ Kevin Harris discussed the proposed budget cuts to 
BCB and the disproportion in numbers and salary between managers and line 
staff at the cash-guzzling corporation.  
 
Coming down hard on the fact that there were some 70 managers at ZNS who 
collectively earn more than $5 million compared to the 142 line-staff making 
a little over $3 million, the newsmen suggested that if the government was 
trying to cut the corporation's budget by $4 million then BCB's line staff 
should have been the last to be affected.  
 
Following this taping, however, the show was abruptly pulled and not 
broadcast as expected at 8.30 pm Monday, drawing criticism from all 
segments of society.  
 
Speaking with The Tribune yesterday, Mr Harris (who was present during the 
taping last week) said that he saw no justification for the BCB to pull the 
show. In fact, during his morning broadcast yesterday Mr Harris criticised 
ZNS on the airwaves for directly going against what Prime Minister Hubert 
Ingraham had accomplished by opening the airwaves up in 1992 when he first 
came to office.  
 
"I will not place this at the feet of the Prime Minister or the Minister of 
Broadcasting (Tommy Turnquest). This would be in total violation of 
everything Prime Minister Ingraham has stood for. When he came to office in 
1992, one of the things Mr Ingraham took pride in was opening the airwaves 
for his people to be able to do exactly what Press Pass was set up to do - to 
give them a platform and a voice.  



 

 

 
"I don't think this is consistent with the agenda, or the Manifesto of the FNM. 
This seems more to me to be a personal decision on behalf of the 
management of ZNS because of some strong opinions voiced about ZNS by 
persons who work at ZNS," he said.  
 
When informed of what had actually been said during the taping of Press Pass 
last week, ZNS chairman Michael Moss said he would have fully supported 
the show being broadcast in its entirety as the corporation's board has been 
pointing out to the two unions at ZNS for some time that the ratio of the 
number of management personnel to line staff at ZNS is "outrageous."  
 
"So we do understand and admit to the fact that there are far too many 
management personnel compared to line staff. In fact there are management 
personnel in the corporation who have no management responsibilities," he 
said.  
 
In relation to the actual pulling of the show, Mr Moss said that the decision 
did not come from his level, the General Manager's level, or even the 
Ministerial level.  
 
"The show was pulled below that level and I guess the responsible person 
would explain because the person did it on their own for reasons best known 
to them. In fact I only became aware that it had been pulled today. I spoke 
with the Minister and the General Manager and the minister was not aware 
that it had been pulled and the General Manager said he gave no such 
instructions, the instructions for the show to be pulled came from a level 
below him."  
 
In fact when The Tribune spoke with ZNS general manager Edwin 
Lightbourne yesterday he claimed that he had only seen the show in question 
earlier that day - some 24 hours after the decision had been made to take it off 
the air.  
 
When pressed for some clarification therefore as to who is responsible for 
what is actually broadcast on TV and radio and if in fact it was not the 
responsibility of the general manager, Mr. Lightbourne asked if he could call 
The Tribune back as he had just been made aware of what was happening.  
 



 

 

Less than an hour later, the corporation issued a statement stating, "This 
week's show was pulled at the operational level and not at the Board or 
ministerial level."  
 
The statement went on to say that "the Corporation has a right to ensure 
proper oversight of all content on radio and television for reasons of accuracy, 
fairness and objectivity the same as all other responsible media entities."  
 
However, on Monday, Senior Deputy General Manager of Radio and 
Television Kaylessa Deveaux-Isaacs explained that the decision was reached 
when the news guests on the show veered off the list of "approved topics for 
discussion."  
 
When asked if this would be the only explanation or apology that would be 
offered to the guests and viewership of the programme, Mr. Lightbourne 
avoided the question. Instead he said that he was happy to hear ZNS 
programmes have an "excellent draw" as there are "persons" who believe that 
their programmes do not attract the kind of viewers they would like.  
 
"So I am very happy to hear we have that kind of draw in terms of public 
viewership and support," he said. 
Published On: Monday, June 14, 2010 


